Idag rapporterar de flesta av medierna att Reinfeldt uppmärksammat det faktum att vi för närvarande har en relativt kall vinter. Planen är naturligtvis att få igång och ge bränsle till en debatt som alliansen önskar föra - utförsäljningen av SJ - och visst är det smidigt att peka på hur dåligt SJ fungerar och hur fantastiskt bra det skulle fungera om både SJ och Banverket privatiserades.
banverket i privat regi skulle sedan kunna skicka jättefakturor till oss skattebetalare och SJ skulle kunna borsta av sig kritik med orden "Åk med nån annan om det inte passar".
SVT-web
SvD
AlliansFrittSverige.se
Vi får vara tacksamma för att statsministern förärar våra mediekanaler med sin närvaro i frågor som denna då det vart lite skralt med framträdanden senaste tiden när det gällt mer triviala ämnen som sjukförsäkringen, inkomstklyftor och FRA-debatten.
det finns de som bestämt hävdar att stadsministern har som policy att undvika all mediaexponering när det handlar om svåra ämnen och försöka synas i media när det gäller att säga populistiska självklarheter som de flesta kan instämma i - fast så kan det väll inte vara när det gäller en "ansvarstagande" stadsman ?
:-)
6 kommentarer:
"Vintern är en av våra årstider", skrällde Reinsväldt i Expressen i dag... Undrar om det är Carlgren som uppdaterat statsministern ;)
Trodde redan SJ var sålt ? Åtminstonde är det privata "aktörer" som sitter som ägare/delägare. Och det var just då som alla stopp och fel på signalsystem blev en vardag. Beträffande SL så valde politikerna det billigaste alternativet (vagnar och system från Frankrike) som inte klarade av vårt klimat. Vad blir kostnaden för alla reparationer och det ständiga underhållet ? Det är så det går när snålheten bedrar visdomen.
Hehe, Ja vi får hoppas att de skjuter till mera resurser och klarare riktlinjer för både banverket och SJ så att spår och växlar kan hållas snö och isfria.
Om man ska gå efter hur farbror Reinfeldt tycker att SJ ska fungera så är det nog det järnvägsföretag i världen som fungerar bäst. Det är nog ett av de få järnvägsbolag som faktiskt ger ett överskott till ägarna (skattebetalarna) och det utan skattesubventioner.
Tyvärr innebär det att SJ inte längre är ett serviceföretag i medborgarnas tjänst. Eftersom vinsten går före servicen. Men då ju borde Fredrik vara nöjd!
Håller med, det är något som genomsyrar hela alliansens politik - att människorna finns till för näringslivet och för bolagen.
Inte att näringslivet och bolagen finns för människorna, där är det en stor skillnad i grundsyn. SJ skall naturligtvis precis som apoteket och andra samhällsviktiga funktioner finnas för människorna och inte tvärtom, självklart skall drift optimeras så att vi skattebetalare får bra valuta för pengarna men inte så till den grad som nu råder där de inte ens klarar av att hålla spåren snöfria.
Alla som hyllar kapitalismen hyllar per definition ett system där människan antingen är en del av produktionen eller en del av konsumtionen. Någon annan dimension finns inte, myten om "den mänskliga kapitalismen" är inget annat än en myt.
Marknad är inte bättre, att tro att människan kan styra marknaden genom aktiva val är ju en bluff så länge som inte människan/kunden sitter inne med samma information som säljaren. Dessutom är marknaden oberoende av hur varor och tjänster produceras, det kan lika gärna vara slavarbetare som välavlönade arbetare som utför jobben.
SJ, Posten och bostadsmarknaden är exempel på områden där S (med hjälp av V och Mp ibland)svikit sina ideal och omöjligt kan backa. Det är sorgligt men jag tvivlar på att vi kommer att se annat än marginella förändringar i SJ även om det blir rödgrön majoritet. Snarare kommer man att satsa på symbolhandlingar för att hålla Mp på mattan.
Skicka en kommentar